Категорії
Без категорії Публікації працівників

ІКОНА XIX СТ. «ХРЕЩЕННЯ»

Вікторія Савчук

старший науковий співробітник

“Хрещення”

Серед великого мистецького зібрання Уманського краєзнавчого музею, особливе місце займає колекція сакрального мистецтва. Зокрема колекція ікон, яка частково демонструється у постійно діючій експозиції залу Художнього музею. 

До одного із найдревніших свят християнського календаря – Хрещення Господнього пропонується до ознайомлення ікона XIX століття «Хрещення».

 Вважається, що Хрещення Господнє завершує зимові святки, тобто свята різдвяно-новорічного циклу. Цього дня втретє готують кутю та роблять обряди на красу і достаток. 

Хрещення відзначають 19 січня як одну з п’ятьох найзнаковіших подій життя Ісуса. Іншими чотирма найважливішими подіями є Преображення, Розп’яття, Воскресіння та Вознесіння. Релігієзнавці, історики та дослідники вважають хрещення доведеним історичним фактом, тобто подією, що відбувалася насправді.

Безпосередньо з Хрещенням Господнім, за біблійними легендами та розповідями, пов’язано хрещення Ісуса Христа Іваном Хрестителем на річці Йордан. Ісусові тоді було тридцять років.

Саме через сходження Святого Духа в образі голуба свято Хрещення ще називають днем Богоявленням, що значить, що Бог явився всім присутнім. А християни всього світу вважають хрещення Ісуса знаковим днем таїнства Святої Трійці, бо цього дня Бог з’явився людям у своїх трьох іпостасях: Бог-Отець – в голосі, Син Божий  – у плоті та Святий Дух – у вигляді голуба.

Ікона «Хрещення», яка пропонується до ознайомлення глядачу,  виконана з великою майстерністю. Ікона написана олійними фарбами по ґрунтованій левкасом дерев’яній дошці та покрита сусальним золотом. 

Центральне місце у композиції сюжету ікони «Хрещення» займають постаті Спасителя та Івана Предтечі. Христос у білому оперезані стоїть у прозорій воді, наголошуючи, що вода Йордану стає святою. Її освячує Сам Господь Своєю присутністю. Адже народ входив до Йордану визнаючи свої гріхи, немов залишаючи їх там, а Ісус входить до тих самих вод, щоб узяти усі ці гріхи на Себе, і вода виступає тут символом очищення, символом святості. Голова Христа схилена у покорі, руки – навхрест складені на грудях. Постава Івана Хрестителя урочиста: спираючись на посох із хрестом він праву руку тримає над головою Христа, здійснюючи обряд хрещення. Найчастіше, Іван Хреститель одягнений у світло-коричневу волосяницю (просту довгу сорочку) та темно-зелений гіматій (верхній одяг з довгого чотирикутного шматка вовняної тканини). Починаючи із 6-7 століть в сюжеті з’являються ангели. Вони розміщені на протилежному від Івана березі і тримають одяг Христа. Найчастіше їх троє, хоч зустрічаються зображення з одним або двома. На задньому фоні легкий пейзаж.

Народні святкування, що проходять у день Богоявлення та Хрещення Господнього, в Україні мають назву Водохреще. Це свято увібрало в себе багато язичницьких і християнських обрядів, центральне місце серед яких займають обряди, пов’язані з водою.

Вважається, що на Водохреща, з опівночі до опівночі, вода набуває цілющих властивостей і зберігає їх протягом року, лікуючи тілесні й духовні хвороби. У давнину ще за тиждень перед Водохрещам парубоча громада прорубували на річці ополонку, випилювали з льоду великий хрест, ставили його над ополонкою і обливали буряковим квасом, щоб був червоний. Біля хреста будували — теж з льоду — престол. Все це оздоблювали аркою з ялинових або соснових гілок — «царські врата».

В цей день у всіх містах і селах, де є церкви, святять воду. Віддавна в народі освячену на Водохреще воду вважають своєрідним спасінням від багатьох недуг. Її дають пити тяжкохворим, нею освячують храми, домівки і тварин. Залишається загадкою той факт, що вода з Водохреща не псується, не має запаху і може зберігатися протягом року. Дехто схильний вважати, що цьому сприяє срібло від хреста, який священик занурює в воду під час обряду. Проте ця думка є помилковою, оскільки не завжди у воду занурюють срібний хрест, а використовують дерев’яний чи з будь-якого металу, а вода все одно роками не псується.

відділу – Художній музей

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *